Skip to content

SELAMAT HARI BAPA

June 21, 2009

Selamat Hari Bapa untuk bapa di seluruh dunia.Rasanya belum terlewat lagi aku memberi ucapan tersebut.

Ibu dan ayah ialah orang yang paling penting dalam hidup aku.Tanpa mereka, tak wujudlah aku di dunia ini. Semalam masa aku keluar bersama tunangku di One Utama, sungguh ramai orang di sana meraikan Hari Bapa. Sungguh ceria nampaknya mereka.

Aku lebih selesa menggunakan panggilan ayah di sini. Ayahku bernama Abdul Mutalib B Bidin. Dilahirkan pada 16 Julai 1953. Bekas pekerja Telekom Malaysia Berhad. Sejak kecil mmg aku ni dikategorikan sebagai anak ayah.hehe..Anak mak la jugak,cuma manja tu lebih sikit dengan ayah.:) Sejak kecil, memang ke mana ayahku pergi, aku akan mengekor mengikut dari belakang.Kalau kena tinggal, meraungla jawabnya.Aku masih ingat lagi, masa mula2 masuk kelas tadika, ayahku la yang menemani aku.(Biasa la first time menjejakkan kaki ke sekolah).

Masuk sekolah rendah, ayahku la yang menghantar pergi sekolah dan menjemputku pulang dari sekolah.Kadang-kadang naik motor n kadang-kadang naik kereta.Sungguh indah pengalaman itu! Rasanya jika boleh diputar semula, aku mahu kembali ke saat itu.

Masuk sekolah menengah, aku kenala berdikari.Pergi n pulang dari sekolah naik bus.Kalau ader tuisyen malam ,ayah akan jemput aku di tempat tuisyen.Ayah sanggup tunggu selama 2 jam di depan tempat tuisyen aku.Sungguh sabar ayahku ini.Kata ayah, ayah nak tengok anak dia dapat keputusan bagus dlm PMR. Alhamdullillah, tak sia2 pengorbanan ayah bila keputusan PMR ku keluar. Begitu gembiranya dia.

Then ,masuk form 4 je..saat ni aku mula berjauhan dari keluarga. Aku telah disekolahkan di Taiping. Jauh kan.So, tak bolehla balik selalu.Sedihnya. Ayah n mak pun jarang menjenguk aku di sekolah.Alasan yang diberi..jauh la, itu dan ini.hmm,kawan-kawan lain semuanya mak ayah dtg jenguk tiap2 minggu.Kadang2 aku sampai nak menangis kat tepi public phone tu bila ayah cakap tak dapat dtg jenguk aku di hari minggu.:(

Then, pas habis sekolah, tiba masanya aku meneruskan pengajian di peringkat diploma pulak.tak la hebat mana pun.Aku tak dapat masuk matrik or universiti pun.Just Kolej Islam Antarabangsa di Gombak.Tapi,ayahku tak marah.Nak masuk kolej ni, bayaran pun boleh tahan tinggi.Ayahku menjual tanahnya semata-mata nak bayar duit yuran aku.Sedihkan,tapi tak sedih bagi ayah. Dia gembira kerana dapat menampung aku meneruskan pengajian. Alhamdullilah, saat ni aku menebus balik harapan ayahku.

Ayahku amat berharap aku dapat masuk universiti.Syukur, aku sempat menunaikan harapannya..Tahun lepas, ayahku dan ibu menunaikan haji.Satu ucapan yang tak dapat aku lupakan dan aku akan ingat sampai bila2..ayahku berkata ” Ina,ayah dah doakan  semoga ina dapat segulung ijazah”.

Tapi, Allah lebih menyayangi ayahku.Sekembalinya dari Makkah, ayah telah jatuh sakit. Beberapa minggu lepas tu Allah telah menjemput ayahku.Tak sempat ayah nak tgk anak ayah ni naik pentas menggengam segulung ijazah nanti.:(

Sempena dengan Hari Bapa ni, aku hanya sempat menghadiahkan bacaan surah Yassin dan Al Fatihah sahaja. Tiada ucapan ataupun kad untuk ayah.

Moga ayah tenang bersemadi di alam sana. Sayang ayah….n kami sentiasa rindukan ayah.

Dari anakmu,

-Hazlina-

Advertisements
One Comment leave one →
  1. Cangkei permalink
    June 22, 2009 12:55 am

    Sedih gler pasal ayah ko.arap ko tak hampakn dia dgn bc yasin ke.moga ko tau pengorbanan dia kt ko.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: